Banca Mondială: 83 la sută dintre şcolile din mediul rural nu fac performanţă

Tot de la sat sunt şi cei mai mulţi elevi care abandonează şcoala, peste 25 de procente.

Cifrele apar în Raportul de Dezvoltare Globală pentru acest an realizat de Banca Mondială.

Raportul Băncii Mondiale arată şi că mulţi dintre angajatori spun că tinerii absolvenţi nu au competenţe practice, iar cei care au absolvit învăţământul profesional au competenţe învechite.

„Aproape 27% dintre tinerii din zona rurală abandonează devreme şcoala, în timp ce în zona urbană, doar 6 %. Aceste diferenţe sunt cauzate de slaba finanţare a educaţiei. România investeşte cel mai puţin în educaţie faţă orice altă ţară din UE, ceea ce face ca ţării să îi fie foarte greu să concureze cu altele”, spune Tatiana Proskuryakova.

Mai exact, doar 3,1 la sută din PIB a mers anul acesta către educaţie, în timp ce UNESCO recomandă ca finanţarea să fie între 4 şi 6 procente, pentru obţinerea de performanţe.

De fapt, elevii din România merg ani buni la şcoală fără să înveţe mai nimic.

Hasley Rogers, co-autor al Raportului, Banca Mondială: „În România, media anilor de şcoală pentru tinerii adulţi este de 12 ani, dar dacă ajustezi asta la timpul de învăţare, sunt de fapt doar 9 ani şi jumătate.

Trebuie să schimbaţi felul în care profesorii sunt pregătiţi, ca să ştie cum să predea noul curriculum, trebuie să schimbaţi modul în care sunt evaluaţi profesorii şi elevii.”

Economistul Băncii Mondiale a mai spus că doar majorarea salariilor pentru profesori nu este o soluţie, dând exemplul Indoneziei, care a dublat lefurile dascălilor în 2005.

„Dublarea salariilor nu a dus la nicio îmbunătăţire a competenţelor profesorilor, a efortului depus de ei sau în performanţele elevilor. Iar asta a costat miliarde de dolari.”

Preşedintele a arătat şi el către guvernanţi.

Klaus Iohannis, preşedintele României: „Sistemul educațional trebuie să aibă capacitatea de a face o diferență reală în nivelul de cunoștințe al copiilor, nu doar să bifeze un număr de ani petrecuți pe băncile școlii. Un studiu din 2016 ne avertiza că ne confruntăm cu o rată de analfabetism funcțional de 42%, care se reflectă foarte vizibil și în înaltele sfere ale politicii românești.”

Analfabetismul funcţional înseamnă că elevii nu ştiu să rezolve o problemă simplă de aritmetică sau să înţeleagă un text la prima citire. Trei testări internaţionale PISA consecutive, în 2009, 2012 şi 2015 au arătat că doar 58% dintre tinerii de 15 ani au cunoştinţele de bază dobândite în şcoală. Prin comparaţie, în Japonia 99% dintre elevi ating acest nivel.

Preşedintele a vorbit şi despre cum România e campioana la abandonul şcolar, cu aluzie directă la gafa premierului Viorica Dancila.

Klaus Iohannis, preşedintele României: „Continuăm să ne îndepărtăm de obiectivul Europa 2020 sau 20-20, cum se spune mai nou, în domeniul părăsirii timpurii a școlii, cu o cifră de peste 18%.”

Raportul Băncii Mondiale recomandă implicarea angajatorilor în procesul de învăţare, atragerea şi menţinerea celor mai buni absolvenţi spre cariera didactică, investiţii mai mari, mai ales în mediul rural şi în oraşele mici, continuarea politicilor bune, indiferent de cine este la guvernare.