Confidenţialitate

AFP: Temeri despre o Cortină de Fier culturală în Europa

Chiar şi în perioada de apogeu a Războiului Rece, artiştii ruşi puteau să participe cu regularitate la evenimente culturale în Occident.

Însă odată cu războiul din Ucraina, Europa nu va mai putea să vadă prea curând o serie de companii artistice importante, precum Teatrul Bolşoi, sau o colecţie de amploare în cadrul expoziţiei Morozov din Paris, relatează Agerpres, citând AFP.

În mai puţin de o săptămână, anulările în cascadă ale spectacolelor susţinute de diverşi artişti şi companii din Rusia în sălile de spectacole occidentale au făcut să reapară spectrul unei izolări culturale.

‘Chiar şi în perioada de apogeu a Războiului Rece, schimburile culturale între artiştii ruşi, americani şi europeni au continuat. Existau, bineînţeles, în continuare tensiuni, dar astfel de lucruri erau posibile’, a declarat Peter Gelb, directorul de la Metropolitan Opera House din New York.

‘Ceea ce se întâmplă astăzi este diferit, e ceva care depăşeşte Războiul Rece, este un adevărat război’, a explicat Peter Gelb, care s-a aflat la Moscova pentru a discuta despre o coproducţie cu Teatrul Bolşoi cu doar câteva zile înainte de începutul invaziei ruse în Ucraina.

În vârstă de 69 de ani, Peter Gelb ştie foarte bine despre ce vorbeşte. În anii 1980, acest american, pe atunci tânărul agent al legendarului pianist Vladimir Horowitz, a organizat marea revenire a acestuia în Rusia şi a filmat concertul violoncelistului Mstislav Rostropovici, revenit la rândul lui în ţara natală în timpul Perestroikăi.

Turneele artiştilor sovietici în Occident au început încă din anii 1950, mai ales cele ale companiilor de balet, o artă eminamente rusă şi ‘soft power’ sovietic prin excelenţă.

Printre turneele – în timpul cărora artiştii ruşi erau atent supravegheaţi – care au intrat în istorie: cel al Teatrului Bolşoi la Londra în 1956 cu Galina Ulanova şi primul turneu al Teatrului Kirov (redenumit Mariinski) la Paris în 1961, la finalul căruia balerinul Rudolf Nureev a cerut azil politic în Franţa.

Nici americanii nu au rămas mai prejos. American Ballet Theatre a susţinut pentru prima dată un spectacol la Moscova în 1960, urmat doi ani mai târziu de cel susţinut de New York City Ballet, în plină criză a rachetelor din Cuba. În pofida tensiunilor, compania newyorkeză şi-a dus turneul din Rusia până la capăt.

După prăbuşirea URSS, schimburile culturale s-au intensificat, vedetele baletului rus devenind ‘stele’ în alte companii, precum Svetlana Zaharova, supranumită ‘ţarina’ baletului atât la Bolşoi din Moscova, cât şi la Baletul Operei Scala din Milano.