Confidenţialitate

A murit Alexandru Darie

Alexandru Darie a murit marți, informaţia fiind confirmată de mama lui vitregă, Anca Pandrea.

Regizorul suferea de ciroză. La începutul lunii septembrie, el a fost internat la Institutul Clinic Fundeni, cu o complicaţie la plămâni, după cum au declarat prieteni apropiaţi ai artistului.  Potrivit comunicatului transmis Europa FM de Teatrul Bulandra, Alexandru Darie s-a aflat sub tratament în ultimii doi ani, iar afecţiunea hepatică s-a menţinut în parametrii iniţiali, fără modificări evolutive, neprezentând vreo complicaţie, fără probleme portale, esofagiene şi fără episoade hemoragice.

“Nu s-a pus niciodată problema transplantului hepatic şi nu a fost vreodată pe nicio listă de transplant”, precizează reprezentanţii teatrului.

Alexandru Darie a absolvit în 1983 Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ Bucureşti. În 1984 a debutat ca asistent de regie la Teatrul de Stat din Oradea. Consacrarea internaţională s-a produs odată cu spectacolul „Visul unei nopţi de vară“ (1991), pe care ziarul „The Guardian“ l-a considerat a fi cea mai bună montare de la producţia cu acelaşi nume semnată de Peter Brook. Spectacolul a fost distins cu premiile pentru cel mai bun regizor şi cele mai bune costume la prima ediţie a Festivalului Naţional de Teatru „I.L. Caragiale“.

În anul următor, Alexandru Darie a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze „Mult zgomot pentru nimic“, de William Shakespeare, BBC apreciind montarea drept un „eveniment al stagiunii’“. A mai regizat în Statele Unite, la Performing Arts Centre, New-York „Mizantropul“, de Moliere şi „Cabala bigoţilor“, de Mihail Bulgakov.

Din 2002, Alexandru Darie a condus Teatrul Bulandra. În 2006 Alexandru Darie a fost ales preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa, avînd două mandate consecutive la conducerea acestui for.

”Este necesar, în România, să se revină la teatrul politic, pentru că este o formă nu numai de protest, ci şi de conştientizare a ceea ce ni se întâmplă. E un adevăr aparent banal pe lângă care trecem – când vorbim de teatru şi de Shakespeare în general – că teatrul e oglinda vremurilor.

Iată că teatrul e o oglindă destul de mare şi de precisă care se întinde pe sute de ani. Concepţia asta asupra textului am avut-o de la început, dar nu credeam că se va ajunge până acolo. Pleci cu două mere în desagă şi te trezeşti cu un vapor plin de mere, trebuie să faci ceva cu ele. Dintr-odată, eşti pus în faţa unor situaţii de „teatrul politic“… De ce spun teatru politic?

Pentru că, în 1990, eu am fost unul dintre oamenii care au spus că trebuie să ne reînvăţăm meseria. Până atunci s-au făcut spectacole extraordinare, cu cât erau mai subtextuale, cu atât erau mai valoroase. Deodată, câţiva regizori au rămas fără obiectul muncii, ba chiar ştiu regizori care au dispărut din creaţie, nu au mai făcut nimic după ’90, pentru că nu au ştiut ce să mai facă”, mărturisea regizorul Alexandru Darie într-un interviu pentru Weekend Adevărul, în decembrie 2018, când a fost premiera spectacolului său „Coriolanus“, după William Shakespeare, montat în sala „Toma Caragiu“ a Teatrului Bulandra.

Alexandru Darie a fost decorat cu Ordinul Naţional “Serviciul Credincios” în grad de Ofiţer, conferit de preşedintele României, cu Ordinul “Steaua Solidarităţii Italiene” în grad de Cavaler şi cu gradul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor acordat la iniţiativa Ministerului Culturii şi Comunicării din Franţa.

FOTO: Captură Interviurile Adevărul