Confidenţialitate

30 de milioane de tone de cereale din Ucraina, aduse la Constanța. Portul nu are capacitatea de a gestiona un volum așa de mare de marfă | AUDIO

În contextul războiului din Ucraina, România, alături de alte țări, s-a angajat să pună umărul la deblocarea exporturilor de grâne, punând la dispoziție infrastructura. Cel puțin 30 de milioane de tone de cereale din Ucraina urmează să fie încărcate pe navele maritime ancorate la Constanța pentru a ajunge în alte țări ale lumii.

Deblocarea tranzitului naval și funcționarea unor coridoare de solidaritate pentru exporturile agricole ucrainene sunt angajamente asumate de Parlamentul Europei. Constanța, cel mai mare port de la Marea Neagră, va avea un rol crucial, spune europarlamentarul Marian Jean Marinescu:

„Constanța poate sa fie o poartă foarte importantă pentru transportul tuturor mărfurilor din Ucraina. Volumul de marfă care vine din Ucraina este foarte mare și încă nu există capacitatea de a transfera pe nave un asemenea volum mare de marfă”.

Având în vedere că situația din Ucraina amenință securitatea alimentară mondială, europarlamenarii Comisei transporturi caută soluții rapide pentru fluidizarea traficului de mărfuri. Eurodeputatul olandez Dorien Rookmarker:

„Ne confruntăm acum cu o criză logistică. Datorită războiului din Ucraina și frământărilor din China legate de pandemie, avem o mulțime de probleme pe toate lanțurile logistice de aprovizionare. Și astea ar trebuie să le rezolvăm împreună”.

Ucraina exporta lunar şase milioane de tone de cereale. Mare parte din produse sunt aduse acum terestru (cu TIR-uri sau trenuri) la Constanța. E trafic intens, confirmă directorul portului Constanta, Florin Goidea:

„Am mai descongestionat, sigura că da. Au plecat multe din containere, sunt deja expediate mai mult de jumătate din cât au venit. Avem în port o echipă de logisticieni ucrainieni care să învețe fluxurile”.

Ministerul Transporturilor a alocat recent 200 milioane de lei pentru reabilitarea a 35 de linii de cale ferată din port.

Cu fonduri europene vor fi construite încă 17 dane cu instalații de încărcare-descărcare mărfuri. Iar pentru urgentarea exporturilor Comisia Europeană a dispus să nu se mai ceară control sanitar la graniță pentru mărfurile din Ucraina.