România pierde trei miliarde de euro din PNRR alocați sectorului feroviar | AUDIO
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
România dă cu piciorul la 3 miliarde de euro, bani gratis din Planul de Redresare și Reziliență pentru calea ferată. În acest timp, călătorii plătesc mult pentru servicii de neimaginat în 2025: vagoane vechi, fără aer condiționat, întârzieri de zeci de minute în plin sezon de vacanță și o viteză medie a trenurilor (Regio) de 46 km pe oră. O analiză a Ziarului Financiar arată câți bani pierde România din cauza incompetenței guvernanților.
Toate țările dezvoltate au făcut o prioritate din dezvoltarea transportului feroviar, un transport „verde”, strategic în Uniunea Europeană. La noi, sistemul feroviar nu a prezentat niciun interes pentru Ministerul Transporturilor de mai bine de două decenii, arată analiza.
Lista publicată recent de Ministerul Proiectelor Europene arată că sectorul feroviar va pierde banii din PNRR. Se taie 1,5 miliarde de euro.
Numai pentru proiectele de modernizare și reînnoire a infrastructurii feroviare, sector ce avea o finanțare din granturi de trei miliarde 240 de milioane de euro, pierdem 1,36 miliarde de euro, în timp ce alți 1,87 miliarde de euro se mută pe împrumuturi.
„Este un eșec de gestionare. Guvernul României nu a făcut reformele ca să putem lua acești bani. Așteptăm să vedem ce mai rămâne din PNRR, în 2026 se termină banii, iar noi avem plătite doar trei cereri din zece, câte trebuia să avem până acum depuse”, declară Dan Vîlceanu, fost ministru al fondurilor europene, interimar la Transporturi pentru scurtă vreme, între septembrie și decembrie 2021.
La Transporturi s-au perindat, în ultimii cinci ani, mai mulți șefi, iar Sorin Grindeanu a avut cel mai lung mandat. Nu a răspuns solicitării de a prezenta un punct de vedere, iar Cătălin Drulă, ministru din partea USR, nu a dorit să comenteze subiectul.






