Programa la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a a fost revizuită și prezentată la Ministerul Educației. Profesorii vor avea libertatea de a-și alege textele în funcție de interesele elevilor și specificul clasei | VIDEO
Sursa foto: Shutterstock
Programa revizuită la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a a fost prezentată marți la Ministerul Educației, la câteva ore după ce ministrul Daniel David și-a dat demisia și în timp ce se pregătește numirea unui nou titular la Educație. Programa este cea care a provocat numeroase controverse. Prima formă a fost intens criticată pentru că ar fi învechită și neadaptată noilor generații.
Decana Facultății de Litere din cadrul Universității București, Oana Fotache Dubălaru, coordonatoarea grupului de lucru care a elaborat programa: „Elevii vor reuși să folosească mai bine în contexte practice limba română”
„Toată această dezbatere purtată timp de trei săptămâni, la care s-a adăugat o săptămână pentru revizuirea programei, a arătat cât de importantă e această disciplină: Limba și literatura română. A rezultat, cred eu, o programă modernă, o programă care permite profesorului adaptări la profil, la nivelul clasei, la elevi, în primul rând. Elevii vor învăța de-a lungul anilor de liceu mai multe despre literatură și vor reuși să folosească mai bine în contexte practice limba română”, a declarat Oana Fotache Dubălaru, decana Facultății de Litere din cadrul Universității București și coordonatoarea grupului de lucru care a elaborat programa.
Noile programe pentru clasa a IX-a sunt prezentate public și pe baza lor ar urma să fie realizate anul viitor noile manuale, care vor fi studiate la liceu din toamnă.
Profesorii vor putea să aleagă textele dintr-o listă de autori când predau o temă, a explicat Petru Bogdan Rațiu, cadru didactic al unui liceu din Târgu Mureș, președintele Asociației profesorilor de Limba și literatura română, membru al grupului care a creat programa.
Accentul în ceea ce privește literatura va fi pus pe ideea că „textul literar e un discurs complex despre lume și despre condiția umană”, spune profesorul Petru Bogdan Rațiu
„Aș sublinia că la începutul clasei a IX-a am construit un modul dedicat literaturii, literatură care este văzută atât ca reprezentare a realității, ca parcurs istoric, ca spațiu de creație, ca tablou al genurilor, accentul fiind pus pe ideea pe care vrem să o transmitem elevilor, că textul literar e un discurs complex despre lume și despre condiția umană. De aceea, profesorii vor avea oportunitatea să își aleagă textele în funcție de specificul clasei, de obișnuințele elevilor, de interesele lor și de nivelul în care și-au format competențele în anii de gimnaziu”, a spus profesorul Petru Bogdan Rațiu.
Cum testele PISA au arătat că aproape jumătate dintre elevii români (44-45%) se confruntă cu analfabetismul funcțional, adică nu pot înțelege și folosi texte simple, autorii programei spun că au adaptat materia astfel încât să stimuleze comunicarea elevilor.
Petru Bogdan Rațiu, profesor: „E vorba de un model integrat între modelul dezvoltării personale, modelul cultural și cel estetic”
„Toate aceste conținuturi și implicit competențele iau în calcul modul în care sunt prezentate procesele receptării la PISA și am încercat în cadrul competențelor să facem acest transfer dintre ceea ce este menționat ca mod de receptare în evaluările de tip PISA și ceea ce presupune modelul curricular pe care noi l-am ales. E vorba de un model integrat între modelul dezvoltării personale, modelul cultural și cel estetic. Și atunci accentul l-am pus pe comprehensiune și pe interpretare”, a mai spus profesorul Petru Bogdan Rațiu.
Conferința de prezentare a programei revizuite de Română nu a fost anunțată de minister și a provocat surprindere în rândul profesorilor.





