Confidenţialitate

Ministerul Educației: Noua Lege a învățământului preuniversitar creează cadrul necesar pentru a valorifica rezultatele studiului PISA și pentru a îmbunătăți competențele elevilor la lectură, matematică și științe

După lansarea rezultatelor Porgramului pentru Evaluarea Internațională a Elevilor, PISA 2022, reprezentanții Ministerului Educației transmit că scorurile medii obținute de elevii din România au fost similare cu cele înregistrate în anul 2018 iar noua Lege a învățământului preuniversitar va crea cadrul necesar pentru a a îmbunătăți competențele elevilor la lectură, matematică și științe.

România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor, ceea ce demonstrează că avem un sistem de educație rezilient și că țara noastră a reușit să reducă impactul pandemiei, se arată în comunicarea ministerului.

Peste 50 la sută dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică, lectură și științe 

Potrivit rezultatelor PISA 2022, 51% dintre elevii români au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică. Pot interpreta și recunoaște modul în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic (de exemplu, compararea distanței totale pe două rute alternative sau conversia prețurilor într-o monedă diferită), arată reprezentanții Ministerului Educației. Spre comparație, 85% dintre elevii din Singapore, Macao, Japonia, Hong Kong, China sau Estonia s-au situat la acest nivel sau la unul superior.

Doar 4% dintre elevii români au performanțe ridicate la matematică. Au atins nivelul 5 sau 6. Cei mai mulți elevi cu performanțe superioate sunt din Singapore, Taiwan, Macao, Hong Kong, Japonia și Coreea. La acest nivel elevii pot construi modele matematice ale unor situații complexe și pot selecta, compara și evalua strategii adecvate de rezolvare a problemelor.

La lectură, aproape 58% dintre elevi sunt la nivelul 2, adică pot identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului textelor, atunci când li se cere în mod explicit să facă acest lucru. Doar 2% dintre elevi au obținut la lectură rezultate de nivel 5 sau 6, adică pot înțelege texte lungi, pot aborda concepte abstracte și pot diferenția faptele de opinii.

Tot la nivelul doi sunt și 56% dintre elevii români la științe. Aceștia pot recunoaște cel puțin explicația corectă privind fenomenele științifice familiare și pot folosi astfel de cunoștințe pentru a identifica, în cazuri simple, dacă o concluzie este validă, pe baza datelor furnizate. La acest capitol doar 1% dintre elevi din țara noastră au performanțe superioare la științe.

Noua Lege a învățământului va îmbunătăți competențele PISA 

Potrivit reprezentanților Ministerului Educației, măsurile incluse în noua Lege a învățământului preuniversitar vor duce la o ameliorare a rezultatelor PISA prin standardizarea evaluărilor naționale, formarea dedicată a cadrelor didactice, creșterea numărului de burse școlare sau prima de instalare neimpozabilă pentru profesorii care aleg să predea în zonele defavorizate.

Testele PISA evaluează competențele elevilor de 15 ani la matematică, lectură și științe ceea ce oferă informații despre eficiența sistemelor de învățământ. În rezultatele pentru anul 2022, România se clasează pe penultimul loc în rândul țărilor din Uniunea Europeană participante la această evaluare, înaintea Bulgariei. La nivel general apare pe locul 45 din totalul de 81 de țări și teritorii, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decât media Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică

Următorul ciclu de testare va fi PISA 2025.

Foto: Shutterstock

Citește și: PISA 2022. USR îi cere ministrului Educației să-și asume eșecul programului prezidențial ”România Educată”