Les Films de Cannnes à Bucarest – povești premiate din Orientul Mijlociu

Povești din Orientul Mijlociu, scrise și regizate de câțiva dintre cei mai talentați cineaști ai momentului vin în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest (14 – 23 octombrie). The Salesman, în regia lui Asghar Farhadi, singurul film din competiția oficială Cannes 2016 distins cu două trofee, va rula pentru prima dată pentru publicul din România.

Renumitul regizor israelian Eran Kolirin, multi-premiat pentru filmul The Band’s Visit, își va prezenta la București Beyond the Mountains and the Hills, iar cineastul turc Mehmet Can Mertoğlu va vorbi cu publicul despre debutul remarcabil cu Album, co-produs de o echipă românească.

The Salesman a câștigat Premiul pentru scenariu și interpretare masculină, acordat lui Shahab Hosseini și a fost unul dintre favoritele competiției la Cannes. Regizorul Asghar Farhadi, primul iranian care a obținut Oscarul pentru Cel mai bun film străin cu Nader and Simin: A Separation, a fost inclus de revista Time în topul celor mai influenți 100 de oameni din lume, în 2012.

the-salesman

În ritmul alert, subtil și excelent dozat care l-a consacrat, Farhadi urmărește drama unui cuplu din Teheran pentru care mutarea în casa unei foste prostituate și o vizită neașteptată duc la violență. În paralel, cei doi joacă într-un teatru de amatori rolurile din The Death of a Salesman, al lui Arthur Miller, iar asemănările cu viața lor sunt izbitoare.

În interiorul unei familii își face loc și Eran Kolirin, unul dintre cei mai apreciați cineaști israelieni actuali, invitat special anul acesta la Les Films de Cannes à Bucarest. Beyond the Mountains and the Hills, proiectat în Un Certain Regard la Cannes, este un film profund, pe alocuri suprarealist, care „forțează publicul să-și chestioneze propria complicitate la disfuncționalitatea societății israeliene”, conform Variety.

beyond-the-mountains-and-the-hills

Protagonist este un militar lăsat la vatră după 27 de ani. Întors în familia de care se îndepărtase, el încearcă să se adapteze la ritmul „noului Israel”, o cultură competitivă obsedată de succes și bani. Asta îl va atrage însă în plasa înșelătoare a unor forțe întunecate care domină viața Israelului.

Eran Kolirin (42 de ani) a debutat fulminant cu The Band’s Visit (2007), premiat la Cannes și proiectat în peste 50 de festivaluri prestigioase. Al doilea film al său, The Exchange (2012), a concurat pentru Leul de Aur la Veneția și a câștigat numeroase distincții.

Tot o familie se află și în centrul filmului de debut Album. Tânără speranță a cinematografiei turce, Mehmet Can Mertoğlu (28 de ani) a câștigat anul acesta France 4 Visionary Award în secțiunea Semaine de la Critique și se va întâlni cu publicul la Les Films de Cannes à Bucarest.

album

Co-producția Turcia-Franța-România are o importantă echipă românească în spate: regizorul Călin Peter Netzer (Poziția copilului) a fost producătorul filmului, iar Marius Panduru semnează imaginea. După cum remarca Variety, „Noul Cinema Românesc ajunge în Turcia în comedia impresionantă a lui Mehmet Can Mertoğlu despre istoria falsificată a unei familii”.

În film, un cuplu aflat în jurul vârstei de 40 de ani se pregătește să falsifice un album de familie a unei așa-zise perioade de sarcină, pentru a demonstra legătura biologică dintre ei și bebelușul pe care plănuiesc să-l adopte.

E o satiră socială la granița dintre realism și absurd, în stilul lui Roy Andersson, care vorbește, printre altele, despre birocrație și conflictele dintre clasele sociale în Turcia. Anterior, Mehmet Can Mertoğlu a studiat literatura turcă în Istanbul, a publicat articole despre cinema în reviste și a regizat scurtmetrajul The Slope (2008), proiectat în zeci de festivaluri.

Din Orientul Mijlociu vine și puternicul Clash, în regia lui Mohamed Diab, proiectat în Un Certain Regard. „Tulburătorul și îndrăznețul – din punct de vedere tehnic – thriller îl plasează pe spectator în interiorul unei dube a poliției egiptene, în 2013, când tensiunile post-revoluție fierb”, scrie The Guardian.

clash

În ajunul exilului președintelui Mohamed Morsi, camionul plin de demonstranți cu diferite convingeri politice și religioase trece prin mulțimea de protestatari violenți. Pot ei să treacă peste divergențele lor pentru a avea cea mai mică șansă de supraviețuire? Mohamed Diab a mai regizat controversatul Cairo 678, un film despre hărțuirea sexuală a femeilor din Egipt.

Les Films de Cannes à Bucarest se va desfășura anul acesta între 14 și 23 octombrie 2016, cu o ediție extinsă și cu cele mai așteptate filme din selecția Festivalului de la Cannes. Pentru prima dată, vor avea loc proiecții concomitente cu filmele selectate și la Cluj-Napoca, Iași și Timișoara.