Confidenţialitate

FITS 2015, ziua VII: ”Lecția” în regia lui Mihai Măniuțiu & ”Mai presus de fado” / ”MACBETH” vine de la Beijing

Urmăriți jurnalul ”Festivalului Internațional de Teatru Sibiu 2015” în fiecare zi de la ora 17.15, în rubrica ”Sus cortina!”, la Europa FM.

FITS 2015 a ajuns în cea de-a VII-a zi. Programul complet al evenimentului îl găsiți AICI.


 

16.00 Teatrul GONG – TEHNICA ÎNTREBĂRII – FRUMUSEȚEA RĂSPUNSULUI (INTERROGATIONS: WORDS OF THE ZEN MASTERS). Text, regie & interpretare: Yoshi Oida. Cu participarea extraordinară a lui George Banu. Muzica: Dieter Trüstedt

tehnica-intrebarii-frumusetea-raspunsului-1

În budismul Zen, realizarea adevăratei naturi a conştiinţei se obţine prin meditaţie şi auto-instruire. În Japonia din ziua de azi, budismul Zen încă există, manifestându-se prin tradiţiile a două secte principale: Soto şi Rinzai. În ambele secte, instruirea spirituală implică practica meditaţiei, dar în secta Rinzai meditaţia poate folosi de asemenea şi tehnica Koan. O colecţie de „cuvinte” răspândite şi învăţate de maeştrii Zen, consemnate în antologiile chinezeşti începând cu secolul XI până în secolul XIII, termenul Koan se referă la o întrebare sau o afirmaţie rostită de profesor pentru a determina studentul să înţeleagă. Studentul trebuie să facă tot posibilul pentru a răspunde fiecărui koan, care va deveni în schimb subiectul meditaţiei. „Cuvintele” în sine nu sunt logice şi nu există un răspuns clar şi coerent la întrebările pe care le abordează. Căutarea studentului în profunzime, dincolo de suprafaţă, încercarea lui de a găsi un răspuns la una din întrebări, poate dura mai mulţi ani, chiar şi o viaţă întreagă. Pe parcursul reprezentaţiei „Tehnica întrebării – frumuseţea răspunsului” adresez publicului întrebări din Koan. În acest caz, nu există un obiectiv spiritual sau filozofic, ci doar un spectacol bazat pe diferenţa dintre cuvânt şi gând, asemenea textelor lui Beckett sau Ionesco. În mod evident, nimeni nu trebuie să găsească răspunsul „corect”, însă întrebările au rolul de a face conexiunea între public şi cei doi interpreţi. Întrebările creează legături între noi, creează un sentiment de implicare şi cooperare, permiţându-ne să ne îndreptăm împreună spre un moment comun de încântare, spre un teatru viu. YOSHI OIDA


17.00 MACBETH,  The Central Academy of Drama, BEIJING, Republica Populară Chineză. Regia: HAO RON

macbeth-1-1

„Macbeth” este una dintre cele patru mari tragedii ale lui Shakespeare. Este povestea unui general scoţian numit Macbeth, care, fiind în drumul său spre casă cu Banquo după o contraofensivă, primeşte o profeţie de la trei vrăjitoare care îi spun că într-o zi va deveni Nobil de Cawdor şi Rege al Scoţiei, dar tronul îi va fi moştenit de unul dintre descendenţii lui Banquo, pentru că Macbeth nu va avea niciun fiu. După cele întâmplate, Regele Duncan îi acordă lui Macbeth titlul de Nobil de Cawdor, aşa cum era de aşteptat, şi astfel prima profeţie se adevereşte. Îndemnat de soţia lui, Macbeth îl ucide pe Regele Duncan atunci când îl vizitează la castel şi astfel Macbeth devine Regele Scoţiei. Pentru a induce în eroare opinia publică şi pentru a-şi proteja tronul, Macbeth îi ucide pe Banquo, pe soţia şi fiul nobilului Macduff, declanşând un Război Civil în Scoţia. Atâta vărsare de sânge îi face pe Macbeth şi pe soţia acestuia să se simtă vinovaţi. În final, Lady Macbeth înnebuneşte şi se sinucide, în timp ce Malcolm, fiul lui Duncan, şi Macduff conduc armata din Anglia spre Scoţia şi îl ucid pe Macbeth.


18.00 ”Lecția” lui Eugen Ionescu, montată de Mihai Măniuțiu la Teatrul Național ”Radu Stanca”.

lectia-3

„Profesorul: Aveți mereu tendința să adunați. Trebuie să și scădeți. Nu trebuie doar să integrați. Mai trebuie să și dezintegrați. Asta-i viața. Asta e filozofia. Asta e știința. Ăsta e progresul, civilizația.” Eugène Ionesco, „Lecția” „«Lecția» este un foarte puternic text politic, unul dintre cele mai subtile și în același timp generoase texte – în sensul că este compus și structurat în așa fel încât să poți reflecta în oglinzile sale orice formă de dictatură, orice act politic care țintește dezumanizarea, distrugerea individualității și libertății omului. Genocidul, spălarea creierelor, purificările etnice, crimele în masă, toate se petrec sub ochii noștri. Nu ne mai putem face că nu știm. Trăim într-o epocă în care suntem cu toții interconectați. Cei care pretind că nu știu, vor să-și țină ochii închiși. Spectacolele de tipul «Lecției» lui Ionesco le spun să deschidă ochii. Nu scapi de coșmaruri pretinzând că joci într-o feerie.” Mihai Măniuțiu


 

19.00 Cetatea Cisnădioara – MAI PRESUS de FADO, de Maria Berasarte. Interpretat de: Maria Berasarte (voce), José Luis Monton (chitară flamenco), José Peixoto (chitară clasică), Fernando Judice (bas acustic)

mai-presus-de-fado-1-1

Maria Berasarte ne aminteşte că a cânta este, în primul şi în primul rând, o dorinţă, şi că în acest proces, orice artist este deschis altor influenţe. Alegând să cânte fado în limba maternă, spaniola, a devenit o deschizătoare de drumuri. Împreună cu chitaristul José Peixoto (fost membru al Madredeus), a refăcut aranjamente de fado, bazându-se pe poeme traduse în spaniolă de Tiago Torres da Silva, un faimos poet portughez şi cunoscător al muzicii Amaliei Rodrigues. Rezultatul acestei colaborări a fost un prim album scos în Spania, „Todas las horas son viejas”. După şase ani, Maria Berasarte începe colaborarea cu renumitul interpret flamenco José Luis Monton şi adaugă la repertoriul ei folclorul peninsulei Iberice, de la cântece populare spaniole, la acorduri basce şi de flamenco. Rezultatul este „Aguaenlaboca”, album înregistrat în San Sebastian, Lisabona şi Paris, care a apărut în Franţa în februarie 2014, produs de Accords Croisés Label. „Aguaenlaboca” este un album simplu, dar şi îndrăzneţ, inovativ, punând sub semnul întrebării conceptele tradiţionale de fado şi flamenco, cât şi stările emoţionale asociate în mod normal cu limba portugheză şi cea spaniolă. Prin munca ei, Maria Berasarte ne arată că limba spaniolă transmite de asemenea „saudade” (nostalgie), şi că nu toate temele fado sunt melancolice. Drama, pasiunea şi poezia specifice muzicii fado şi divelor flamenco, cât şi precizia unei cântăreţe lirice, toate sunt susţinute de acordurile subtile ale duetului Monton/Peixoto şi de secţiunile ritmice ale echipei Judice/Tejerina (bass acustic/ percuţie). Maria Berasarte oferă o călătorie dincolo de fado, cu ajutorul adevăratei muzici iberice.

16:00

  Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – Sala etaj

TEHNICA ÎNTREBĂRII – FRUMUSEȚEA RĂSPUNSULUI

Teatru      1h 10min      20 lei

16:00

  CNM ASTRA – Scena de pe lac

YELLOW BIRD DANCERS Show

Strada      2h

17:00

  CAVAS – ULBS

MACBETH

Teatru      1h 30min      15lei; 10lei

17:30

  Piața Mică

DISTRACȚIE CU APĂ

Strada      45 min

18:00

   Teatrul pentru Copii şi Tineret Gong – Sala parter Sibiu

DESPRE LUMEA PERICULOASĂ A ANIMALELOR – MIEII

Teatru      1h 15min      20 lei

18:00

   Pietonala Nicolae Bălcescu

INVAZIE ÎN ALB

Strada      30 min

18:00

  Teatrul Naţional „Radu Stanca”

LECȚIA

teatru      1h 20min      40 lei; 30 lei

18:00

  Catedrala Evanghelică

RITUALURI

Muzica      1h 20 min      15 lei

18:30

  Piața Mică

DOMNIȘOARA HOOLA-HOOP

Strada      30 min

19:00

   Biserica fortificată Cisnădioara

MAI PRESUS DE FADO

Muzica      1h 20 min      15 lei;

19:00

   Pietonala Nicolae Bălcescu

SUB ARIPA ÎNGERULUI

Strada      2h

19:15

   Piața Mică

LUMEA LUI COSTRINI

Strada      60 min

20:00

  Casa de Cultură a Sindicatelor – Sala Mare

VREAU SĂ FIU ALTFEL

Dans      1h 20min      30 lei; 20 lei

20:30

   Piața Mică

DISTRACȚIE CU APĂ

Strada      45 min

21:00

  Sala Thalia

FLAMENCO DE 5 STELE

dans      1h 15min      40 lei; 10 lei

21:00

  SALA Virgil Flonda – ULBS

ORA BLU

Teatru      1h       15lei; 10lei

21:30

   Pietonala Nicolae Bălcescu

INVAZIE ÎN ALB

Strada      30 min

22:00

  BRD Scena 9

ÎN CĂUTAREA FERICIRII

Teatru      1h 10min      30lei; 20lei

22:00

  Atrium Cafe

NĂSCUT ÎN 90

Teatru      1h 15min

23:00

  CAVAS ULBS

CORO NERO

Teatru      1h 10min      15lei; 10lei

23:00

  TNRS Sala Studio

ISTORIA IMPOSTURII

Dans      1h      30 lei