EXCLUSIV: Un muzician premiat analizează dacă Delia – ”Da, mamă” este plagiat. Partiturile față în față

Cel mai nou single al Deliei, Da, mamă, se bucură de un mare succes, stârnind și controversă în doar 3 zile de la lansarea videoclipului. În contextul în care artista a fost acuzată de plagiat după piesa Sing For The Moment al lui Eminem, am cerut părerea unui muzician premiat, care a comparat partiturile celor două compoziții.

partiturile-fata-in-fata-DELIA-Da-Mama-pagiat

Sabin Penea este absolvent al Conservatorului București, violonist și basist, câștigător al numeroase concursuri internaționale de muzică de cameră, primviolonist la Solartis Quartet, cvartet tânăr și performant care va concerta în cadrul Festivalului Enescu. A fost pentru 3 ani basist la Timpuri Noi și este recunoscut nu doar pentru performanțele sale în interpretarea muzicii bizantine (cu grupul Anton Pann), ci și pentru conceptul de „music fusion” – reinterpretarea unor hit-uri ale muzicii moderne cu vioara. Aflați mai multe despre munca lui Sabin Penea pe pagina sa de Facebook.

sabin penea

Redăm mai jos explicația integrală a lui Sabin Penea și comparația sa între partiturile celor două piese: Delia – Da, mamă și Eminem – Sing For The Moment (al cărei refren folosește linia melodică a piesei Dream On de la Aerosmith).

„În principiu, ar trebui să comenteze asemenea aspecte ale muzicii, cu abordări justițiare, cei care se pricep, care au concerte, spectacole, care au activitate ca muzicieni. Dacă se poate să aibă și studii muzicale ar fi perfect. Și tot în principiu, românii ar trebui să-și aleagă mai bine barometrii de opinie.

Ca traseu armonic, piesele nu au legătură, deci fundalul pe care se plimbă cele 3 note din care sunt făcute aceste teme este diferit și piesa Deliei e ușor spre rock, dar dacă vrei, sigur, am găsit un punct comun.

Cât despre linia de voce, e complicat. Primele 2 fraze din ambele cântece sunt destul de asemănătoare: sunt din 3 note, sunt descendente, deci coborâtoare, prima oară un pic mai drept, a doua oara un pic mai sincopat. Apoi cele două teme se despart.

Dar da, la început, seamănă, dar asta poate fi arătat cu degetul doar dacă ești un om foarte meschin, pentru că tema aia muzicală se regăsește PROBABIL inițial într-o simfonie de Mozart de unde a fost preluată.

Dacă te iei de chestii așa de mici și de scoase din context, găsești un miliard de „coincidențe” și „conspirații”.

Și pâinea a inventat-o cineva și, totuși, nu este acuzat nici un brutar de plagiat.

Au fost cazuri mult mai evidente de „inspirație non-etică” de-a lungul timpului la noi și încă acum, în momentul ăsta, unii nu au obraz. .

Muzica, în ultimii ani de cultură pop, mai ales cea românească, se bazează pe reciclarea unor teme consacrate pe care publicul le-a uitat. Nu cred că mulți știu că piesa Cristinei Aguilera cu Pitbull are la bază o temă a formației finlandeze de electro-pop A-HA, care a scos piesa în anii 80, cu doar 30 de ani în urmă.

Atâta timp cât muzica e o industrie ce se bazează pe principii capitaliste, nimeni nu poate împiedica un producător să facă piese din petice de alte piese vechi. Ține de public să aleagă să nu consume orice piesă doar pentru că e la îndemână, e în heavy rotation, are un videoclip cu o tipă foarte drăguță etc.

Delia – Da, mamă vs. Eminem – Sing For The Moment. Comparație între partituri