Cum apreciați evoluția rolului Bisericii Ortodoxe Române asupra societății noastre?

Se fac azi opt ani de când Preafericitul Daniel conduce Biserica Ortodoxă Română și multe s-au schimbat în acești opt ani. Lider mai degrabă discret, Preafericitul Daniel s-a remarcat până acum în primul rând prin calitățile sale de manager, de administrator.

Cum din cei opt ani, mai mult de patru au fost ani de criză economică și socială pentru țara noastră, este chiar un miracol faptul că Biserica pare azi mai solidă din punct de vedere financiar, cu un mega-proiect de Catedrală Națională deja ridicată, și la care se lucrează în ritm susținut, în ciuda dezbaterilor pro și contra din societatea noastră.

Chiar se poate spune că Biserica a preluat inițiativa pe un teren pe care s-a aflat doar în defensivă înainte de Preafericitul Daniel, este vorba de cel misionar, cum îi spun preoții, eu cred că tot de prozelitism indiferent că lupți pentru a aduce enoriași la o biserică ortodoxă, sau la una evanghelică, la una catolică sau reformată

După Revoluție, prozelistismul evanghelic a luat amploare în România, firesc, o dată ce Constituția democratică a stabilit că nimeni nu e sectant și fiecare poate crede în ce dorește, s-au creat numeroase comunități care au construit inclusiv școli, grădinițe, centre sociale pentru membrii lor, dar Biserica Ortodoxă nu a prea răspuns cu aceeași monedă decât în ultimii ani.

Tot în ultimii ani, religia a devenit temă de amplă dezbatere națională, în primul rând din cauza obligativității religiei în școli, dar asta și pentru că organizațiile seculariste au declanșat o amplă ofensivă inclusiv juridică, ce a dus în final la schimbarea procedurilor privind înscrierea copiilor la ora de religie.

Dacă pe acest front Biserica Ortodoxă a fost nevoită să facă un pas înapoi, lucrurile stau la fel de bine când vine vorba de finanțare, chiar de finanțarea din bani de la buget și, aparent fără legătură, când vine vorba de influența politică. Vă reamintesc faptul că ultima campanie electorală a stat sub semnul apartenenței religioase sau nu la biserica tradițională a Românilor, iar Preafericitul Daniel și-a căpătat supranumele de Patriarhul Exitpoll, după ce în ziua votului a ținut o cuvântare prin care anticipa victoria lui Klaus Iohannis, care nu este de religie ortodoxă.

Vă adresez azi o întrebare atât de generală încât să vă permită dumneavoastră să dați cam ce răspuns vreți: cum apreciați evoluția rolului Bisericii Ortodoxe Române asupra societății noastre, sub conducerea Patriarhului Daniel Ciubotea?