Confidenţialitate


Ce se întâmplă când ignori semnele unui lichid de frână uzat (P)


Ce se întâmplă când ignori semnele unui lichid de frână uzat (P)

Siguranța rutieră depinde în mare măsură de buna funcționare a sistemului de frânare. Deși atenția șoferilor se îndreaptă adesea către componente precum plăcuțele sau discurile de frână, un element principal pentru siguranța la volan este frecvent trecut cu vederea: lichidul de frână. El joacă un rol vital în transmiterea forței de frânare. În timp, însă, lichidul se uzează sau se contaminează și își pierde eficiența. Consecințele sunt nu doar costisitoare, ci și periculoase. Din acest articol vei afla care sunt riscurile ignorării semnelor unui lichid de frână degradat și cum să eviți problemele majore.

Ce este lichidul de frână și ce rol are?

Lichidul de frână este un fluid indispensabil al sistemului de frânare hidraulic, care are rolul de a transmite forța exercitată de șofer asupra pedalei de frână către roțile vehiculului. Fără el, sistemul nu ar putea funcționa.

Atunci când apeși pedala de frână, această acțiune mecanică este transformată într-o presiune hidraulică. Lichidul de frână, incomprimabil prin natura sa, transmite această presiune prin conducte către cilindrii de frână, care acționează plăcuțele sau sabotul pentru a frâna roțile. Tot procesul are loc aproape instantaneu și este esențial pentru oprirea sigură a mașinii.

Tipuri de lichid de frână

Există mai multe tipuri, clasificate în principal după standardul DOT (Department of Transportation):

  • DOT 3 – lichid pe bază de glicol, folosit pentru autoturisme mai vechi.
  • DOT 4 – cel mai frecvent întâlnit la mașinile moderne, cu un punct de fierbere mai ridicat.
  • DOT 5.1 – recomandat pentru condiții extreme sau pentru vehicule de înaltă performanță.

Alegerea tipului corespunzător este importantă, deoarece utilizarea unui lichid inadecvat sau amestecarea tipurilor incompatibile afectează grav sistemul de frânare. Alege de aici lichidul de frână potrivit pentru mașina ta!

De ce se uzează lichidul de frână și semne că trebuie schimbat

Lichidul de frână se degradează în timp și afectează eficiența frânării. Principalul motiv este absorbția umezelii din aer; deoarece este un fluid higroscopic, atrage apă din atmosferă, ceea ce scade punctul de fierbere și crește riscul de formare a vaporilor în sistem.

În plus, temperaturile ridicate generate la frânare și contaminarea cu particule din interiorul componentelor duc la pierderea proprietăților chimice ale lichidului. Chiar și în lipsa utilizării frecvente, îmbătrânirea naturală îl face ineficient, motiv pentru care este recomandată înlocuirea lui la fiecare doi ani sau conform indicațiilor producătorului.

Semne care îți arată să schimbi lichidul de frână

Degradarea lichidului de frână nu este mereu vizibilă, dar anumite simptome indică faptul că este timpul pentru o înlocuire:

  • Pedala de frână devine moale, semn că lichidul conține aer sau vapori.
  • Distanța de frânare crește, mai ales după frânări repetate sau pe drumuri în pantă.
  • Lichidul are o culoare închisă (maro sau negru) în vasul de expansiune, ceea ce sugerează contaminare.
  • Martorii de bord se aprind, cum ar fi cel pentru sistemul ABS sau pentru frână.

Ce se întâmplă dacă ignori semnele unui lichid de frână uzat?

Ignorarea semnalelor că lichidul de frână și-a pierdut eficiența pare lipsită de consecințe imediate, mai ales dacă frânele „încă funcționează”. Însă realitatea este că degradarea acestui lichid afectează în mod direct capacitatea mașinii de a frâna rapid și eficient, punând în pericol siguranța ta și a celor din jur. Iată ce riscuri implică această neglijență!

1. Frânare întârziată sau slabă

Lichidul uzat nu mai transmite presiunea în mod eficient, ceea ce înseamnă că trebuie să apeși mai tare pe pedală, iar timpul de reacție al frânelor crește. Într-o situație de urgență, acele câteva fracțiuni de secundă pot face diferența între un incident evitat și un accident.

2. Creșterea distanței de oprire

Un lichid contaminat sau plin de vapori nu mai menține presiunea constantă. Acest lucru duce la o distanță mai mare de frânare, mai ales la coborâri, pe carosabil umed sau în trafic intens.

3. Blocaj cauzat de formarea vaporilor în sistem

Când lichidul de frână atinge punctul de fierbere – scăzut considerabil în cazul unui lichid uzat – se formează vapori în circuit. Aceștia blochează transmiterea presiunii hidraulice către roți, ceea ce duce la pierderea completă a frânării, fără niciun avertisment prealabil.

4. Avarii costisitoare ale sistemului de frânare

Un lichid degradat favorizează coroziunea componentelor metalice și blocarea supapelor sau a pistoanelor, ceea ce cauzează defecțiuni pentru pompa de frână, etriere sau cilindri. Reparațiile sunt costisitoare și pot necesita înlocuirea întregului sistem hidraulic.

5. Risc crescut de accident

Toate aceste efecte cresc riscul unui impact, mai ales în situații neprevăzute sau în care timpul de reacție este esențial, cum ar fi frânările de urgență, condusul în oraș sau în condiții meteo dificile.

Lichidul de frână are un rol important pentru siguranța ta la volan. A ignora schimbarea lui la timp conduce la defecțiuni grave și riscuri majore. Verifică-l periodic și schimbă-l la timp. Este un gest simplu, dar esențial pentru a te asigura că mașina răspunde corect atunci când ai cea mai mare nevoie.


Ultimele stiri
Percheziții ale Parchetului European la Primăria Târgu Jiu. Cercetările au legătură cu unele achiziții făcute în școli cu…

Premierul Bolojan: „Foarte posibil, din această seară alimentarea cu apă menajeră va fi reluată în Prahova. Despre responsabili: „Dacă…

ÎCCJ explică de ce a atacat a doua oară la CCR legea privind pensiile magistraților. Purtătorul de cuvânt…

5 idei de pijamale perfecte pentru o seară de film acasă (P)

Grupul parlamentar „Pace – Întâi România” a depus o moțiune de cenzură împotriva Guvernului Bolojan. Ninel Peia l-a…

Grecia: Consecințele furtunii Byron în sud-estul Greciei. Străzi inundate și drumuri blocate în Atena. Școlile au fost închise…

Centrala electrică de la Brazi a fost repornită, însă funcționează la capacitate redusă. Ivan: „Suntem pregătiți pentru a…

România în Direct. Alegerile din București. Cine poate repara orașul? | VIDEO

Secţiile Unite ale Curții Supreme sesizează CCR cu privire la proiectul de lege privind pensiile magistraților

STUDIU: 65% dintre români se așteaptă la cheltuieli mai mari de Crăciun față de anul trecut | AUDIO