Alegeri parlamentare: S-au deschis secţiile de vot în țară

Peste 18 milioane de persoane cu drept de vot sunt aşteptate duminică, începând cu ora 7.00, în cele 18.802 de secţii de votare organizate în ţară pentru alegerile parlamentare.

Procesul electoral se va încheia la ora 21.00.

Alegătorii aflaţi la acel moment la sediul secţiei de votare, precum şi pentru cei care la ora 21.00 se află la rând în afara sediului secţiei de votare pentru a intra în incintă, vor putea vota atât în ţară, cât şi în străinătate, dar nu mai târziu de 23 și 59 de minute.

Pentru cele 136 de posturi de senator şi 329 de deputat aspiră 7.136 de candidaţi, 4.659 la Camera Deputaţilor şi 2.477 la Senat.

Alegătorii votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi au domiciliul ori reşedinţa, conform prezentei legi. În cazul în care, în ziua votării, alegătorii se află în altă unitate administrativ-teritorială din cadrul aceleiaşi circumscripţii electorale, aceştia pot vota la orice secţie de votare din cadrul circumscripţiei electorale unde îşi au domiciliul sau reşedinţa.

În străinătate, votul a început vineri, de la ora 20.00 (ora României), desfăşurându-se pe durata a două zile.

Pentru cele 4 locuri de deputat în circumscripţia Străinătate sunt înscriși 47 de candidaţi, iar alți 29 se luptă pentru cele două locuri de senator.

Harta interactivă a celor 18.802 secţii de votare organizate pentru alegerile parlamentare din acest an poate fi accesată online.

La alegerile parlamentare din acest an pot vota cetăţenii români care au vârsta de 18 ani împliniţi în data de 6 decembrie. În schimb, nu au drept de vot cei cărora le-au fost interzise drepturile electorale printr-o hotărâre judecătorească.

Românii care au domiciliul sau reşedinţa în România, şi care în ziua votării se află în ţară, pot vota în baza următoarelor documente: cartea de identitate; cartea electronică de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate; paşaportul diplomatic; paşaportul diplomatic electronic; paşaportul de serviciu; paşaportul de serviciu electronic; carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din şcolile militare.

Pot vota şi cei al căror act de identitate a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020.

Guvernul a adoptat modificări la hotărârea privind instituirea stării de alertă, astfel încât să fie permisă circulaţia în ziua alegerilor, fără restricţii.
Potrivit hotărârii Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă adoptată de către Executiv, „membrii birourilor electorale, personalul tehnic-auxiliar al acestora, candidaţii, persoanele acreditate şi alte persoane implicate în organizarea alegerilor, precum şi persoanele care le asigură transportul înspre şi dinspre sediile secţiilor de votare, birourile electorale de circumscripţie sau ale oficiilor electorale, fără restricţii, în toate localităţile, în perioada 06.12.2020 ora 23.00 – 07.12.2020 ora 05.00”.

În plus, pentru a înlesni exercitarea opţiunii electorale,, la nivel naţional, circulaţia persoanelor este permisă în intervalul 06.12.2020 ora 05.00 – 07.12.2020 ora 01.00, fără restricţii şi fără prezentarea documentelor doveditoare ale motivului deplasării.

Toate secţiile de vot vor avea flacoane cu soluţie dezinfectantă şi toţi votanţii vor purta mască de protecţie, precum şi personalul din secţia de vot. De asemenea, la intrarea în secţie va fi luată temperatura fiecărei persoane, iar alegătorii vor trebui să respecte distanţa fizică de minim un metru. În sala de vot nu trebuie să fie prezenţi mai mult de 5 alegători în acelaşi timp.

Conform deciziei CNSU, „alegătorul va fi instruit să poziţioneze actul de identitate sau documentul de identitate în suportul terminalului informatic, pentru preluarea datelor de identificare în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV). Dacă acest lucru nu este posibil, operatorul de calculator va realiza această procedură după care îşi va dezinfecta mâinile prin aplicarea unei soluţii dezinfectante pe bază de alcool sau va schimba mănuşile”.

Totodată, „alegătorul va fi instruit să îşi îndepărteze pentru scurt timp masca spre a fi identificat, la o distanţă de minimum 1,5 metri faţă de operatorul de calculator şi membrii biroului electoral al secţiei de votare, iar după identificare, alegătorul îşi va repoziţiona masca acoperind nasul şi gura”.

Ştampila „VOTAT” şi pixurile vor fi dispuse în aşa fel încât alegătorul să le poată lua singur, fără să aibă contact direct cu membrii biroului electoral al secţiei, sub supravegherea acestora.

După ce au votat, alegătorii îndoaie buletinele de vot astfel ca pagina albă care poartă ştampila de control să rămână în afară şi le introduc în urnă, având grijă să nu se deschidă. Îndoirea greşită a buletinului de vot nu atrage nulitatea votului, dacă secretul votului este asigurat. În cazul în care buletinul de vot se deschide în aşa fel încât secretul votului nu mai este asigurat, acesta se anulează şi se dă alegătorului, numai o singură dată, un nou buletin de vot, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal al operaţiunilor de votare.

După ce îşi exercită dreptul de vot, alegătorul îşi va aplica singur, la indicaţia şi sub supravegherea membrilor biroului electoral al secţiei de vot, timbrul autocolant sau ştampila cu menţiunea „VOTAT”, după caz, pe actul de identitate sau documentul de identitate.





Ascultă online Europa FM / Descarcă gratuit aplicaţia Europa FM pentru Android sau aplicaţia Europa FM pentru iOS