TIFF 2016: Rîsu’-plînsu’

Filip Standavid, corespondentul Europa FM la TIFF 2016

“Aud că vine cutremurul”, îmi zice recepționerul hotelului cînd vede că dau să plec în oraș și pentru un moment-două mintea refuză să proceseze informația, după care se apără cu o glumiță cam chinuită: “A, numai în piața Unirii!”.

6,9 pe scara Richter, filmul de deschidere a ediției din 2016 a TIFF-ului, îl găsește pe Nae Caranfil făcîndu-și o poftă – un lungmetraj în care se cîntă și se dansează (inițial, planul era ca omul să facă un muzical după toate regulile genului).

Cum festivalul te silește s-alegi – sunt vreo 40 de filme în fiecare zi și să-ți faci programul e al naibii de complicat – am ales s-aștept pînă la toamnă 6,9 pe scara Richter, dar cei care l-au văzut îmi povestesc, între altele, că e unul dintre cele mai ambițioase filme românești recente, că lumea rîde de se prăpădește la el (chiar dacă unele poante sunt, pasămite, prea riscante) și că avem de-a face cu un lungmetraj croit să placă publicului larg. Sau, vorba lui Nae, să-l seducă, nu să-l violeze.

De rîs se rîde, dar cam cu jumătate de gură, și la Șevaliera Athinei Rachel Tsangari, al cărui titlu ar fi putut la fel de bine să fie Șase într-o barcă.

Pe un iaht din Marea Egee, șase bărbați cu destulă dare de mînă și cu ceva timp liber se iau la-ntrecere. Iar cînd se iau bărbații la-ntrecere, se știe, la un moment dat o să-și măsoare nu numai puterile, ci și – pardon de expresie – “mîndriile”.

Avem de-a face mai degrabă cu tipologii decît cu personaje propriu-zise: doctorul manipulator, craiul care s-a cam trecut, craiul încă în putere, nudistul pasionat și fratele lui mai durduliu și cam nesigur pe sine (acesta din urmă e și protagonistul cîtorva dintre cele mai bune secvențe și, parcă, cel mai ușor de plăcut dintre toți).

Cu instrumentele comediei absurde, regizoarea din Grecia subminează noțiuni vechi de cînd lumea despre masculinitate, dar livrează și o critică dulce-amară a obiceiurilor care i-au adus țara natală în pragul falimentului.

Șevaliera are aspect de fabulă suprarealistă și funcționează dacă ești dispus să accepți această convenție. Dacă nu, unele momente pot părea repetitive sau chinuite. De pus pe raftul ciudățeniilor grecești recente, foarte aproape de Yorgos Lanthimos (Canin, Alpii, The Lobster).

Chinuit de la un capăt la celălalt este Andreas Horvath, regizorul unui documentar cum n-ați mai văzut despre o celebritate cum nu mai există – Helmut Berger, actor este portretul direct, dement și înspăimîntător de trist al actorului austriac pe care Luchino Visconti l-a distribuit în Căderea zeilor sau în Ludwig.

Sărac lipit pămîntului (facturile la telefon rămîn neplătite cu lunile, iar femeia în casă este cea care-i face rost de niște farfurii), Berger pare să trăiască într-o lume care mai există doar în mintea lui, în care e o vedetă destrăbălată făcîndu-i un mare favor unui regizor de documentare.

Nici nu e de mirare că, după o serie întreagă de abuzuri, răsfățuri și deliruri, că omul își ia subiectul la palme.

Helmut Berger, actor împrumută uneltele documentarului observațional, dar se și joacă nițel cu ele: miroși că nu e un film obișnuit încă de la bun început, cînd protagonistul pare că se masturbează tacticos doar ca să se oprească brusc, să privească-n cameră și să-și rostească replica: „Stop! Sunt un actor!” (nu știu de ce, dar pe întreg parcursul acestui lungmetraj mi-a tot venit în minte replica Normei Desmond, din Sunset Boulevard – „I’m ready for my close-up, Mr. DeMille!”).

Filmul e, în mod fatal, fragmentar și dătător de perplexități, o colecție de momente cu adevărat incredibile, dar și amuzante cu spume sau (într-un mod foarte bizar) de-a dreptul tandre.

Un documentar ratat? Se prea poate, mai ales pentru că Berger refuză cu încăpățînare să răspundă întrebărilor, dar și un sfîșietor studiu de caz și un avertisment: ia uite cum poate celebritatea să te smintească și cum poate cinema-ul în priză directă să fie la fel de dureros ca viața.





Ascultă online Europa FM / Descarcă gratuit aplicaţia Europa FM pentru Android sau aplicaţia Europa FM pentru iOS