Confidenţialitate

DEȘTEPTAREA: Lecțiile UNICEF despre vaccinare și combaterea informațiilor false

Peste 5 mii de profesori din toată țara și-au făcut cont pe o platformă dezvoltată de UNICEF în parteneriat cu Ministerul Educației, pentru a avea acces la materiale despre vaccinare și măsurile sanitare.

La lecții au participat peste 80 de mii de elevi de toate vârstele și spun cei de UNICEF, scopul acestor acțiuni a fost inclusiv combaterea informațiilor false despre vaccinare și covid-19. 

Ascultăm un reportaj de Victor Marin.

EMBED CODE Copiază codul de mai jos pentru a adăuga acest clip audio pe site-ul tău.

Ce ai putea să răspunzi cuiva care te întreabă de ce vaccinurile anti-covid au apărut într-un timp foarte scurt? Printre altele, ai putea să îi spui că la aceste vaccinuri au lucrat oameni de știință din întreaga lume și că resurse științifice extraordinare au fost alocate cu larghețe pentru acest proiect de interes mondial. De asemenea, tehnologia ARN messenger nu e una chiar atât de nouă, ba chiar a depășit 20 de ani, chiar dacă publicul n-a prea auzit de ea până acum.

Sunt doar câteva dintre explicațiile pe care UNICEF le-a pus la îndemâna profesorilor dispuși să le vorbeasca elevilor despre vaccin. Printre ei, s-a numărat și Vasilica Botezatu, dirigintă la un liceu pedagogic.

– Sunt și au fost întrebări legate de siguranța vaccinului. Asta în contextul în care circulă un folclor despre că ar avea nu știu ce reacții secundare, că nu e testat suficient. Ei au venit cu aceste dileme și întrebări la școală. 

– Și ce ați putut să le dați după ce ați citit materialele de pe platforma respectivă? 

– Pe termen lung, evident că nicio cercetare nu a evidențiat probleme de sănătate provocate de vaccin. Dar pe platformă mai erau informații despre cum anumite boli sunt ținute sub control sau au fost eradicate prin vaccinare. Au putut să pună cap la cap informații despre poliomielită sau tuberculoză. Prin urmare, avantajele sunt clare.

– Cum au reacționat părinții când au aflat că la școală, copiilor li se va vorbi despre vaccin?

 – Unii au fost entuziasmați. Alții, dacă stau bine să mă gândesc, au păstrat așa o distanță. Sau o rezervă, nu știu cum să spun… 

– Dar v-ați asumat un risc. 

– Clar. Liniștea lor ascunde niște temeri. Dar următoarea activitate de informare privind vaccinarea va fi una comună, cu părinții și elevii. O să pornim tot de la materialele de pe platforma UNICEF și o să avem și un medic cu noi.

Peste 5 mii de profesori au folosit materiale didactice puse la dispoziție de către UNICEF pentru a le vorbi elevilor și părinților despre vaccin. Platforma pe care s-au înscris se numește www.qie.ro, prescurtare de la Quality Inclusive Education. O ascultăm pe Luminița Costache, de la UNICEF România.

– Am dezvoltat două planuri de lecții. Pentru copii sub 12 ani și pentru copii peste 12 ani. Pentru cei mici, având în vedere că vaccinul se poate face după 12 ani, ne concentrăm pe măsurile sanitare care trebuie respectate. 

– De ce ați ales varianta cu logare pe site, și nu ați lăsat la liber materialul despre vaccinare? 

– Pentru a putea monitoriza numărul participanților și acțiunilor. 

– În afară de profesori, se mai puteau înscrie și alte categorii? Mă gândesc la un om oarecare, interesat să-i informeze corect pe alții despre ce se întâmplă cu vaccinul. 

– Noi am încercat să răspundem la orice solicitare de acest fel pe care am primit-o. Pentru că nu e atât de important cine transmite informație. Important e ca fiecare copil să aibă acces la informație.

Dar încă și mai important este ca elevii și profesorii să își dezvolte gândirea critică. Asta implică, printre altele, informarea din mai multe surse și identificarea informațiilor false. Și  spun cei de la UNICEF, sunt aptitudini care se vor dovedi utile și după va trece pandemia.