Corneliu Porumboiu a fost premiat din nou la Cannes

Regizorul Corneliu Porumboiu a cîștigat premiul Un certain talent la Festivalul de Film de la Cannes pentru cel mai recent lungmetraj al său, Comoara.

Filmul a rulat în secțiunea Un certain regard, instituită în 1978 și consacrată lungmetrajelor originale și ieșite din comun, care caută recunoaștere internațională.

În aceeași competiție a mai rulat un film românesc: Un etaj mai jos, de Radu Muntean.

Juriul Un certain regard a apreciat „narațiunea magistrală și umorul grație cărora ni se arată cît de complexă poate fi viața”.

Regizorul român a spus că împarte premiul cu actorii săi.

Comoara intră în programul cinematografelor din România vinerea viitoare.

Trofeul secțiunii a fost decernat de juriul prezidat de Isabella Rossellini filmului islandez Despre oameni și oi, care are premiera românească în competiția Festivalului Transilvania, de la Cluj (29 mai – 7 iunie).

Premiul juriului i-a fost acordat croatului Dalibor Matanić, regizorul filmului Soare de plumb, iar cel mai bun regizor a fost desemnat Kiyoshi Kurosawa, realizatorul lungmetrajului Spre malul celălalt.

(FOTO: Anca Fronescu)

Premiu neobișnuit

Potrivit criticului de film Iulia Blaga, care se află la Cannes, juriul Un certain regard de anul acesta a considerat că mai multe filme din competiție meritau să fie recompensate.

Drept urmare, a (re)inventat cîteva premii care, de obicei, nu există în această secțiune: Un Certain Talent și Prix de l’Avenir, acordat ex-aequo filmelor de debut (ancorate în politic) Masaan, de Neeraj Ghaywan, și Nahid, de Ida Panahandeh.

Un certain talent s-a acordat pentru prima dată în 2013. Atunci l-a obținut mexicanul Diego Quemada-Díez, pentru drama La jaula de oro.

Iulia Blaga adaugă, într-o corespondență publicată de site-ul hotnews.ro, că „juriul de anul trecut a inventat și el un premiu special, unul de interpretare masculină și unul pentru întreaga distribuție. În 2006, juriul a inventat, pe lînga premiul Un certain regard și premiul juriului, un premiu de interpretare feminină pentru Dorotheea Petre, protagonista din Cum mi-am petrecut sfîrșitul lumii.

Corneliu Porumboiu este regizor și scenarist, cunoscut pentru lungmetrajele A fost sau n-a fost? (2006), Polițist, adjectiv (2009), Cînd se lasă seara peste București sau Metabolism (2013) și pentru documentarul Al doilea joc (2014), selectat la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în secțiunea Forum.

A primit premiul pentru debut Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes în 2006, pentru A fost sau n-a fost?, iar în 2009, Poliţist, adjectiv a primit premiul FIPRESCI şi premiul juriului secţiunii Un Certain Regard.

În Comoara, Costi (interpretat de Cuzin Toma) lucrează la primărie și duce o viață liniștită. Seara obișnuiește să-i citească povești fiului său de 6 ani. Preferata lor e Robin Hood.

Într-o seară, un vecin îl roagă să-i împrumute niște bani – banca i-a scos apartamentul la vînzare. Costi ezită, pentru că și el are credite. Vecinul revine și îi spune că în satul bunicilor săi există o legendă:  străbunicul său ar fi îngropat o comoară în curtea casei, înainte de venirea comuniștilor la putere.

În cazul în care Costi va plăti pe cineva cu un detector de metale și vor găsi comoara, o vor împărți jumătate – jumătate. Costi nu stă prea mult pe gînduri. De a doua zi caută pe cineva cu un detector de metale…

Ce spun criticii?

Lungmetrajul lui Porumboiu a fost foarte bine primit de presa de specialitate – un ziar din Franța se întreba chiar de ce nu a fost inclusă Comoara în competiția principală.

Publicația Screen Daily constată că filmul cineastului român pare unul dintre cele mai simple posibile, dar adaugă că publicul e „păcălit” să creadă că știe ce-l așteaptă, doar ca să fie profund surprins și să se mire „de comoara care era ascunsă dincolo de suprafață”.

Cronicarul publicației britanice mai vorbește despre „observațiile subtile asupra felului în care românii își interpretează trecutul și își trăiesc prezentul, asupra felului în care îi educă pe copii și se raportează la lege”.

Ziaristul îl numește pe Porumboiu „unul dintre cei mai originali regizori de film din ultimii ani”.

Publicația online IndieWire, la rîndul său, apreciază felul în care cineastul român surprinde distanța dintre aspirații și realitate.

„Controlul guvernamental poate să <<strice>> chiar și cele mai fericite întîmplări din viața unui individ”, scrie IndieWire, care continuă: „Filmul e consacrat posibilităților de-a păcăli astfel de forțe”.

Site-ul cineuropa.org notează că filmul Comoara este, din punct de vedere narativ, o comedie și compară stilul lui Porumboiu cu cel al marelui regizor și actor de filme mute Buster Keaton.

„Însă Comoara analizează și istoria recentă”, scrie site-ul amintit: „Povestea capătă semnificații după semnificații și devine, în cele din urmă, o vastă panoramă în centrul căreia se află trei bărbați care sapă o groapă. Sub aparenta simplitate, Corneliu Porumboiu ascunde un stil regizoral foarte îngrijit”.

Revista americană The Hollywood Reporter, la rîndul său, e de părere că „în filmele lui Porumboiu nimic nu e ceea ce pare la prima vedere, iar dacă ai răbdare și continui să privești vei descoperi nenumărate comori”.