Confidenţialitate

Alexandru Darie: ”Teatrul este serios, indiferent că este o comedie, tragedie sau dramă. Trebuie să fie serios, adică să încerce să desfacă nişte obiceiuri, nişte lucruri cu care aparent lumea e obişnuită”

Alexandru Darie s-a stins din viață marți, vestea trecerii sale în neființă luând prin surprindere pe toată lumea.

”Eu cred în ce spunea Lev Dodin şi anume că teatrul este serios, indiferent că este o comedie, tragedie sau dramă. Trebuie să fie serios, adică să încerce să desfacă nişte obiceiuri, nişte lucruri cu care aparent lumea e obişnuită, cum e cazul lui Shakespeare. Aparent, toată lumea ştie Shakespeare, dar când e să întrebi două nume de personaje, uneori, sunt oameni care nu le ştiu”, mărturisea regizorul Alexandru Darie într-un interviu pentru Weekend Adevărul, în decembrie 2018, când a fost premiera spectacolului său „Coriolanus“, după William Shakespeare, montat în sala „Toma Caragiu“ a Teatrului Bulandra.

În același interviu, regizorul Alexandru Darie mărturisea că vede ca esențial rolul unui ”teatru politic”.

”Este necesar, în România, să se revină la teatrul politic, pentru că este o formă nu numai de protest, ci şi de conştientizare a ceea ce ni se întâmplă. E un adevăr aparent banal pe lângă care trecem – când vorbim de teatru şi de Shakespeare în general – că teatrul e oglinda vremurilor.

Iată că teatrul e o oglindă destul de mare şi de precisă care se întinde pe sute de ani. Concepţia asta asupra textului am avut-o de la început, dar nu credeam că se va ajunge până acolo. Pleci cu două mere în desagă şi te trezeşti cu un vapor plin de mere, trebuie să faci ceva cu ele. Dintr-odată, eşti pus în faţa unor situaţii de „teatrul politic“… De ce spun teatru politic?

Pentru că, în 1990, eu am fost unul dintre oamenii care au spus că trebuie să ne reînvăţăm meseria. Până atunci s-au făcut spectacole extraordinare, cu cât erau mai subtextuale, cu atât erau mai valoroase. Deodată, câţiva regizori au rămas fără obiectul muncii, ba chiar ştiu regizori care au dispărut din creaţie, nu au mai făcut nimic după ’90, pentru că nu au ştiut ce să mai facă”.

Născut pe 5 iunie 1959, la Bucureşti, Alexandru Darie a absolvit în 1983 Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ Bucureşti. În 1984 a debutat ca asistent de regie la Teatrul de Stat din Oradea. Consacrarea internaţională s-a produs odată cu spectacolul „Visul unei nopţi de vară“ (1991), pe care ziarul „The Guardian“ l-a considerat a fi cea mai bună montare de la producţia cu acelaşi nume semnată de Peter Brook. Spectacolul a fost distins cu premiile pentru cel mai bun regizor şi cele mai bune costume la prima ediţie a Festivalului Naţional de Teatru „I.L. Caragiale“. În anul următor, a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze „Mult zgomot pentru nimic“, de William Shakespeare, BBC apreciind montarea drept un „eveniment al stagiunii’“. A mai regizat în Statele Unite, la Performing Arts Centre, New-York „Mizantropul“, de Moliere şi „Cabala bigoţilor“, de Mihail Bulgakov.

Din 2002, Alexandru Darie conducea Teatrul Bulandra.