8 Martie 2016: femeile din filmul românesc

Prin ianuarie anul trecut, George Clooney încasa un Premiu Emmy pentru întreaga carieră.

O afacere tipic hollywoodiană, mai ales dacă te gîndești că omul e cît se poate de activ și că nu dă semne că are de gînd să se lase prea curînd.

A venit la ceremonie alături de soție, Amal, și a fost prezentat cum se cuvine de una dintre gazde, Tina Fey.

“Amal e o avocată specializată în drepturile omului”, a-nceput Tina Fey.

“A lucrat în dosarul Enron, l-a consiliat pe Kofi Annan în legătură cu Siria și a făcut parte dintr-o comisie ONU care-a investigat posibile crime de război în Fîșia Gaza – așa că e absolut normal ca soțul ei să ia un premiu pentru întreaga sa activitate”, a încheiat prezentatoarea.

Gluma e bună, nimic de zis, dar poate că 8 Martie e un moment numai bun să ne aducem aminte că și în cinema femeile sunt plătite mai puțin decît bărbații pentru aceeași muncă, că sunt supuse unor imposibile standarde de “frumusețe” și că e destul de greu să le găsești în poziții de decizie.

Cum stă România din punctul ăsta de vedere?

Surprinzător de bine, am zice: acum exact trei ani avea premiera românească Poziția Copilului.

Cîștigător al Ursului de Aur la Festivalul din Berlin, lungmetrajul a avut aproape 120 de mii de spectatori plătitori în țară – o performanță, în condițiile în care România e printre țările europene cu cele mai puține săli de cinema pe cap de locuitor.

Anul trecut, tot la Berlin, Radu Jude încasa premiul pentru regie și deschidea o mult amînată conversație despre sclavia romilor, grație filmului Aferim.

Ce au în comun cele două? Sunt produse de aceeași persoană.

Ada Solomon a mai “gospodărit”, între altele, documentarul Kapitalism – Rețeta noastră secretă și a fondat festivalul de film NexT, cel care l-a premiat pentru regie pe Laszlo Nemeș cu mult înainte ca cineastul maghiar să obțină Oscarul pentru cel mai bun film străin.

Directă, eficientă și etern optimistă, Ada Solomon e unul dintre cei mai influenți oameni din cinematografia românească a momentului.

Nici de regizoare nu ducem lipsă: cu foarte multă grijă, empatie și îndîrjire, Anca Damian a spus povestea lui Claudiu Crulic, mort în detenție în Polonia în condiții neelucidate pe deplin.

Filmul este o animație – în sine o raritate în România! -, dar Anca Damian s-a jucat constant cu genurile și cu așteptările publicului: O vară foarte instabilă e vorbit aproape integral în englezește, are o structură fluidă și-o mai are și pe Ana Ularu în rol principal.

Iar Muntele Magic, de anul trecut, amestecă iarăși nenumărate tehnici de animație pentru a reface viața incredibilă a lui Adam Jacek Winkler, un polonez refugiat politic la Paris care ajunge să lupte în Afganistan împotriva sovieticilor.

La fel de aventuroasă, dar în cu totul alt registru, se dovedește Iulia Rugină, realizatoarea unuia dintre cele mai improbabile succese de public ale ultimilor ani – Love Building.

Cu bani puțini și cu imaginație multă, Iulia Rugină se joacă la rîndul său cu toate convențiile filmului de gen și nu se ferește de filmele fără fasoane.

Iar din cînd în cînd îți mai trîntește cîte un OZN țăcănit precum Să mori din dragoste rănită: doi fani ai Angelei Similea pe punctul să se sinucidă, pînă cînd află că Angela însăși s-ar fi prăpădit, dîndu-le astfel planurile peste cap.

Poți provoca pe oricine să urmărească, spre finalul acestui scurtmetraj, apariția Angelei fără să rîdă isteric.

Și, firește, există – tăcute, muncitoare și cunoscute doar de cine trebuie – acele femei fără de care filmele pur și simplu nu există: monteuzele.

Sunt destule în cinematografia română, dar cineva s-a detașat în mod evident în ultimii ani.

Să inventariem numai cîteva titluri: Poziția copilului, QED, Autobiografia lui Nicolae CeaușescuAmintiri din epoca de aur, 4 luni, 3 săptămîni și două zile, Moartea domnului Lăzărescu.

Dana Bunescu le-a montat pe toate.

Orice regizor cu mintea întreagă va recunoaște un adevăr simplu: un film propriu-zis se naște în cabina de montaj, acolo unde gramatica specifică cinematografiei, lucrul care o diferențiază de toate celelalte forme de artă, devine crucială.

Dacă e adevărat (și este!), succesul uluitor al filmului românesc contemporan îi datorează o grămadă Danei Bunescu.

Ei și altor (nenumărate) femei care ar merita să fie apreciate public mult mai des decît o dată pe an, la 8 martie.





Ascultă online Europa FM / Descarcă gratuit aplicaţia Europa FM pentru Android sau aplicaţia Europa FM pentru iOS